To Philae ξύπνησε και πυροδότησε εντατικό σχεδιασμό

Η λήψη σημάτων από το Philae, το όχημα προσεδάφισης της Rosetta στις 13 Ιουνίου μετά από 211 ημέρες αδρανοποίησης σηματοδότησε την έναρξη εντατικής δράσης. Σε συντονισμό με τους εταίρους της αποστολής, οι ομάδες της ESA εργάζονται για να κάνουν ταχυδακτυλουργίες στο σχέδιο πτήσης της Rosettaώστε να βοηθήσει με τις ανανεωμένες επιστημονικές έρευνες του οχήματος προσεδάφισης.

Το Philae έχει ξυπνήσει μετά από επτά μήνες σε αδρανοποίηση στον κομήτη 67P / Churyumov-Gerasimenko. Κρυμμένο από τις σκιές, το Philae έκλεισε στις 15 Νοεμβρίου 2014 03:36 ώρα Ελλάδος μετά την ολοκλήρωση της κύριας ακολουθίας επιστημονικών λειτουργιών του στον κομήτη όταν η κύρια μπαταρία τελείωσε όπως αναμενόταν μετά από περίπου 60 ώρες.

Από τον Μάρτιο του 2015, όταν οι περιβαλλοντικές συνθήκες του Philae άρχισαν να βελτιώνονται με υψηλότερες θερμοκρασίες επιφάνειας και καλύτερο φωτισμό, ο δέκτης του τροχιακού σκάφους άνοιγε ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να ακούσει για σήματα από το όχημα προσεδάφισης όταν η τροχιακή γεωμετρία θεωρείτο ως βέλτιστη.

Το βράδυ της 13ης Ιουνίου, μια αδύναμη αλλά σταθερή ζεύξη μεταξύ της Rosetta και του οχήματος προσεδάφισης εδραιώθηκε τελικά, για 85 δευτερόλεπτα. Περισσότερα από 300 ‘πακέτα’ – 663 kbits – τηλεμετρίας του σκάφους παραλήφθηκαν. Αυτές οι πληροφορίες είχαν αποθηκευθεί επί του σκάφους σε κάποια χρονική στιγμή – που απομένει ακόμα να καθοριστεί – στο παρελθόν, από αρκετές ημέρες έως μερικές εβδομάδες, οπότε δεν αντανακλά απαραίτητα την τρέχουσα κατάσταση του οχήματος προσεδάφισης.
Η Rosetta στη συνέχεια αναμετέδωσε το σήμα στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Διαστημικών Επιχειρήσεων της ESAESOC, στο Ντάρμσταντ, Γερμανία, στις 22:28 ώρα Ελλάδος (21:28 GMT).

Τα υποσυστήματα του οχήματος προσεδάφισης δουλεύουν κανονικά

Κάθοδος στην επιφάνεια ενός κομήτη

“Εξακολουθούμε να εξετάζουμε τις πληροφορίες του ίδιου του σκάφους στο Κέντρο Ελέγχου του Οχήματος Προσεδάφισης στις εγκαταστάσεις του DLR, το Γερμανικό Κέντρο Αεροδιαστημικής στην Κολωνία, αλλά μπορούμε ήδη να πούμε ότι όλα τα υποσυστήματα του οχήματος προσεδάφισης εργάζονται κατά τις τυπικές ρυθμίσεις, χωρίς προφανή υποβάθμιση μετά από περισσότερο από ένα εξάμηνο που βρισκόταν κρυμμένο στην παγωμένη επιφάνεια του κομήτη, ” λέει ο Stephan Ulamec του DLR, Διευθυντής του Έργου του Οχήματος Προσεδάφισης.
Μια δεύτερη, μικρότερη έκρηξη μετάδοσης δεδομένων του οχήματος προσεδάφισης ελήφθη την Κυριακή 14 Ιουνίου, περίπου στις 22:26 ώρα Ελλάδος, διάρκειας μόλις λίγων δευτερολέπτων. Τα δεδομένα αυτά επιβεβαιώθηκε πως δίνουν την τρέχουσα κατάσταση, που δείχνει πως η εσωτερική θερμοκρασία του οχήματος προσεδάφισης είχαν ήδη αυξηθεί σε -5ºC.

Η μνήμη του Philae έχει αποθηκεύσει πάνω από 8.000 πακέτα πρόσθετων δεδομένων κατάστασης, αλλά δεν είναι σαφές από πότε τις τελευταίες ημέρες είχαν αρχίσει να καταγράφονται.

Έρχεται ο Ήλιος

Οι μηχανικοί του Κέντρου Ελέγχου του Οχήματος Προσεδάφισης διαπίστωσαν ότι το Philae ήδη δέχεται επαρκή ηλιακή ακτινοβολία για να το θερμάνει σε μια αποδεκτή θερμοκρασία λειτουργίας και για την παραγωγή ηλεκτρισμού.

“Τα επίπεδα ισχύος αυξάνονται κατά τη διάρκεια της τοπικής «ημέρας του κομήτη»- το μέρος της περίπου – 12 ωρών  περιστροφής του κομήτη που το Philae είναι στο φως του ήλιου – από 13 W στην ανατολή του ηλίου στον κομήτη έως άνω των 24 W,” σημειώνει ο Patrick Martin της ESA, Διευθυντής της αποστολής Rosetta. “Χρειάζονται τουλάχιστον 19 W για να ανάψει στον πομπό.”
Η τηλεμετρία που μεταφορτώθηκε καλύπτει την κατάσταση του οχήματος προσεδάφισης για έναν πλήρη κύκλο νύχτας-μέρας του κομήτη, ο οποίος βοηθά τις επίγειες ομάδες να καταλάβουν πώς ο Ήλιος λάμπει στο όχημα. Τα ηλιακά πάνελ φαίνεται να τροφοδοτούνται με ρεύμα για πάνω από 135 λεπτά σε κάθε περίοδο φωτισμού.
“Αν και οι πληροφορίες που έχουμε είναι πολύ προκαταρκτικά, φαίνεται ότι το όχημα προσεδάφισης είναι σε τόσο καλή κατάσταση όσο θα μπορούσαμε να ελπίζουμε,” λέει ο Δρ Ulamec.

Αναδημοσίευση από esa.int